unit: 23096
This data as json
id | connections | accessibility_properties | identifiers_0_namespace | identifiers_0_value | identifiers_1_namespace | identifiers_1_value | department | root_department | provider_type | organizer_type | contract_type_id | contract_type_description_fi | contract_type_description_sv | contract_type_description_en | is_active | deleted_at | organizer_name | organizer_business_id | picture_url | picture_entrance_url | streetview_entrance_url | description_fi | description_en | short_description | name_fi | name_en | street_address_fi | street_address_sv | street_address_en | www_fi | www_sv | www_en | address_postal_full | call_charge_info_fi | call_charge_info_sv | call_charge_info_en | picture_caption | phone | fax | accessibility_phone | accessibility_email | accessibility_www | created_time | address_zip | data_source | extensions_maintenance_group | extensions_maintenance_organization | last_modified_time | accessibility_viewpoints | root_service_nodes | municipality | service_nodes | services | keywords | location_type | location_coordinates_0 | location_coordinates_1 | address_postal_full_fi | identifiers_2_value | picture_caption_fi | call_charge_info | www | name_sv | short_description_fi | accessibility_shortcoming_count_reduced_mobility | accessibility_shortcoming_count_wheelchair | location | picture_caption_sv | accessibility_shortcoming_count_stroller | address_postal_full_en | accessibility_shortcoming_count_hearing_aid | street_address | contract_type | accessibility_shortcoming_count_rollator | identifiers_2_namespace | address_postal_full_sv | short_description_sv | description_sv | accessibility_shortcoming_count_visually_impaired | short_description_en | description | picture_caption_en | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
23096 | [{"section_type": "HIGHLIGHT", "name": {"fi": "\u00a9 Kuvasto", "sv": "\u00a9 Kuvasto", "en": "\u00a9 Visual Artists Association"}, "www": null, "email": null, "phone": null, "contact_person": null}, {"section_type": "HIGHLIGHT", "name": {"fi": "Tekij\u00e4 Pekka Jylh\u00e4", "sv": "Konstn\u00e4r Pekka Jylh\u00e4", "en": "Artist Pekka Jylh\u00e4"}, "www": null, "email": null, "phone": null, "contact_person": null}, {"section_type": "HIGHLIGHT", "name": {"fi": "Julkistettu 1992", "sv": "Publicerad 1992", "en": "Published 1992"}, "www": null, "email": null, "phone": null, "contact_person": null}] | [] | internal | 6712 | 0afb1cd8-726d-4900-8a7f-5e3447e8f477 | 83e74666-0836-4c1d-948a-4b34a8b90301 | SELF_PRODUCED | municipal_service | kunnallinen palvelu | kommunal tjänst | municipal service | 1 | http://www.hel.fi/static/taimu/Kuvat/veistokset/kohtaaminen_jylha.jpg | Kohtaaminen-teos toimii Meri-Rastilan koulurakennuksen sisääntuloaukiona. Taiteilija Pekka Jylhä (s. 1955) kertoo halunneensa tehdä sisääntulosta mielenkiintoisen ja jännittävän. Arkkitehtonisten perusmuotojen - pallon, suorakaiteen ja suippokärkisen pyramidin - lisäksi teoskokonaisuuteen kuuluu myös aukion laatoitukseen upotettu pronssihelmien ketju. Kolmiulotteiset geometriasta tutut perusmuodot on valmistettu läpivärjätystä betonista.Kohtaaminen-teoksessa on viittaus minimalistiseen taiteeseen. 1960 - 1970-luvuilla kukoistustaan elänyt minimalismi vannoi puhtaan muodon ja lähes pyhäksi muuttuneen valkoisen värin nimeen. Teoksen perusmuodot ovat kaikille piirtämisen perusteita opiskelleille tuttuja sommitteluharjoituksista. Kartio, pallo ja suorakaide ovat saaneet kuitenkin Pekka Jylhän käsittelyssä värityksen, joka olisi ollut ennenkuulumaton dogmaattisessa minimalismissa. Tummanharmaa, punaokra ja vaaleanvihreä eivät kuuluneet puhdasoppiseen minimalismin maailmaan.Tilataideteoksessa on otettava arkkitehtuuri ja ympäristö eri tavalla huomioon kuin ns. vapaassa kuvanveistossa. Suhde arkkitehtoniseen tilaan on määritettävä erittäin tarkasti, jotta teokselle jäisi mahdollisuus rajata tai luoda myös oma tilansa. Ambivalenttinen suhde arkkitehtuuriin ilmenee Jylhän teoksessa sen ironian kautta. Kappaleiden materiaalin (betoni) ja arkkitehtonisten perusmuotojen kanssa leikittely on luettavissa kommentiksi tilataiteen itsellisestä asemasta. Tilaa määrittävät taideteokset eivät ole vain hyödytöntä arkkitehtuuria.Teos kuuluu HAM Helsingin taidemuseon kokoelmiin. | 'The Encounter' contains a reference to Minimalism. Minimalism, which peaked in the 1960s and 1970s, swore by pure form and whiteness, a colour which nearly became holy. Based on an ordinary composition exercise, the basic shapes of 'The Encounter' strike a familiar tune with everyone who has studied drawing; a cone, a ball and a rectangle. However, Pekka Jylhä's (s. 1955) colour scheme, dark grey, red ochre and light green, are heretical to the orthodoxy of minimalist art. In installations, architecture and the surroundings must be paid much more attention than in so called free sculpture.The relationship between an installation and the architectural space must be defined precisely to allow the work to define or create its own space. The irony in Jylhä's work reveals its ambivalence towards architecture. The material (concrete) and the play with basic architectural shapes can be understood as a comment on the independence of installation; works of art which define space are not mere useless architecture.The work belongs to the collections of the Helsinki Art Museum. | Kohtaaminen (1) | Kohtaaminen/ The Encounter | Meri-Rastilan tie 27, Rastila, Vuosaari | Havsrastbölevägen 27, Rastila, Vuosaari | Meri-Rastilan tie 27, Rastila, Vuosaari | http://hamhelsinki.fi/sculpture/kohtaaminen-1-pekka-jylha/ | http://hamhelsinki.fi/sv/sculpture/kohtaaminen-1-pekka-jylha/ | http://hamhelsinki.fi/en/sculpture/kohtaaminen-1-pekka-jylha/ | 2012-03-12T13:10:38+02:00 | 00980 | www.hel.fi | kaikki | helsinki | 2020-11-05T16:31:23.220600+02:00 | [1403] | helsinki | [2006] | [767] | {"en": ["concrete", "geometric shapes", "minimalism", "percent for art", "Percent for Art Principle", "bronze", "school", "hcam"], "fi": ["l\u00e4piv\u00e4rjatty", "minimalismi", "opetusvirasto", "opv", "prosenttitaide", "HKTM", "prosenttiraha", "betoni", "milj\u00f6taide", "ymp\u00e4rist\u00f6teos", "prosenttirahahanke"], "sv": ["minimalism", "percentkonst", "percent till konst", "brons", "hskm", "skola", "betong"]} | Point | 25.130981 | 60.201393 | Pekka Jylhä: Kohtaaminen, 1992. Et voi käyttää kuvaa kaupallisiin tarkoituksiin. © Kuva: Helsingin taidemuseo / Hanna Kukorelli | Möte (1) | Pekka Jylhä: Möte, 1992. Du får inte använda foto i kommersiellt syfte. © Foto: Helsingfors konstmuseum / Hanna Kukorelli | Möte innehåller en hänvisning till minimalismen. För minimalismen som blomstrade på 1960- och 70-talet var den rena formen och den vita färgen nästan heliga. Grundformerna i Möte känner alla igen som har studerat teckningens grunder från kompositionsövningarna. Konen, klotet och rektangeln har fått färg i Pekka Jylhäs (s. 1955) variant - någonting oerhört för den dogmatiska minimalismen. Mörkgrått, rödockra och ljusgrönt hör inte till den renläriga minimalismens värld.En installation måste ta hänsyn till arkitekturen och miljön på ett annat sätt än den s.k. fria skulpturen. Förhållandet till det arkitektoniska rummet måste defineras mycket noggrant för att konstverket skall kunna ta sin plats eller skapa ett eget rum. I Jylhäs Möte ger det ironiska draget uttryck för det ambivalenta förhållandet till arkitekturen. Materialet och leken med de arkitektoniska grundformerna kan läsas som en kommentar till installationens självständiga ställning. Konstverk som definierar rummet är inte enbart onyttig arkitektur.Verket hör till Helsingfors konstmuseums samling. | Pekka Jylhä: Kohtaaminen/ The Encounter, 1992. You may not use this photo for commercial purposes. © Photo: Helsinki Art Museum / Hanna Kukorelli |